Datum: 17-08-2019
Auteur: Gerrit Wessels
Toerleider(s): Peter Waenink
Groep: T1 & T2
Aantal KM: 108
Aantal leden: 13De wekker in de Iphone is zoals gewoonlijk stipt op tijd, de klok in de toren van de Zuiderkerk loopt exact 5 sec achter, het zal de tijd zijn die de klepel nodig heeft om de klok te raken, inclusief de tijd die het geluid er over doet, ongeveer een seconde. De hond kijkt me dom aan, is haar standaard gelaatsuitdrukking, zo’n beest zou te eens moeten weten dat het vandaag zaterdag is en het uitlaten de korte versie wordt. Na de diverse ochtendrituelen, inclusief een kwak kwark met proteïne poeder, hiermee schijn je goed te fietsen, zoek ik de fiets op, oei, effe een lapje er overheen en op de ketting een paar druppels. Ik merk bij het verlaten van het huis, dat de gewoonte om rechtsaf te gaan naar de sporthal nog niet helemaal is gedoofd. Bij het Tourhoes staan 8 T1 leden, 6 T2 leden en de rest niet geteld. Wim Jansen (T2) vindt het aantal van 6 te laag en gaat zich verschuilen in de T3. Met 5 man is het met de wind ook wel een dingetje, we besluiten om een rondje Nieuwebrug te gaan doen. Op de Middeldijk zien we de T1 voor ons rijden en we besluiten om aan te haken, we zien wel wanneer we er als T2 af moeten, we horen dat het een Rondje Wichmond gaat worden, eerst tegen de wind in. Peter Waenink leidt de dans. Het tempo ligt boven wat we normaal tegen de wind in gewend zijn. Het is een onnatuurlijk gezicht om T1 leden te zien, die losjes met de hand op het stuur pal tegen de wind in, een snelheid van 33-35 produceren, het praat en kijkt om zich heen alsof de wind niet bezig is om de hele meute terug naar Rijssen te blazen. Peter spaart de T2 leden op kop door ze niet te lang te laten worstelen, dat scheelt. Helemaal is de route in de Garmin niet okido, we komen 2x op een (gelukkig redelijk hard) zandpad terecht, de T1 rijders schakelen moeiteloos over van wegrennen naar veldrijden. Om 1015 uur rijden we Wichmond binnen en hebben er 68 km op zitten. De warme chocolademelk is heerlijk en de appeltaart past er prima bij.
Gardus legt ons uit hoe vrachtwagenridders het brandstofverbruik door een uitgekiende rijstijl registreren in een appje op de telefoon. Op een score van 1-10 scoort Gardus bijna een tien. Dat betekent dat zijn grote truck bij een rotonde al ver voor de rotonde van het gas gaat, na de rotonde wordt met een fluwelen voetje gas gegeven. M.a.w. heb je het geluk op de terugweg van je werk achter de vrachtwagen van Gardus terecht te komen, bel dan naar huis dat de aardappels wat later in de pan kunnen. Na Wichmond gaat het via Almen en Harfsen op huis aan, de wind blaast nu als een tierelier van achteren en op Strava zie ik naderhand wat “PR’s” verschijnen. Mooi op tijd denderen we Rijssen binnen over de Middeldijk en ja, daar ging het niet stapvoets en komen we gezond en wel, een beetje nat, weer veilig thuis.Toerleider Peter bedankt voor het inpassen en aanpassen van de 5 T2 leden, mooie rit.
Graag gedaan Gerrit, mooi verslag, tja die zandweg was wel gepland, anders moesten wij nog een paar kilometer extra rijden en zo konden wij langs het kervel rijden (dat mooie witte gebouw naast het zandpad, waar ik vroeger nog wel eens kwam:) ).