Evaluatie van een valpartij.
Ik kwam thuis van een rit met P2 en hoorde het verhaal van Jannie over een toch vrij massale valpartij bij T2.
Vallen hoort helaas bij de wielersport maar toch zie ik vaak dingen waarvan ik denk, dat is erg onveilig en dat zouden we anders moeten doen. Ik zal proberen als hoofd-toerleider om een beschrijving te maken van het ongeval met het doel te kijken of we hiervan lering kunnen trekken.Het gaat dus niet om een veroorzaker aan te wijzen maar om een oorzaak aan te wijzen om daarvan te kunnen leren.
Ik heb informatie gekregen en ingewonnen van meerdere bronnen en ga proberen om daaruit een analyse te maken.
Omstandigheden.
Er stond een harde wind, het waren zware omstandigheden, zeker zo vroeg in het voorjaar wanneer iedereen nog niet de vereiste lichamelijke conditie heeft. Meerderen hadden moeite met de snelheid en zaten er al flink doorheen. Er vielen al gaten omdat het te snel ging.
Ontstaan ongeval.
Op een gegeven moment kwamen er mensen op kop die er conditioneel reeds doorheen zaten, er was net gedraaid op kop. De toerleider zat met zijn wiel nog naast het wiel van die gene die net links op kop was gekomen, opdat moment werd er direct, zonder de toerleider daarvan in kennis te stellen, door gedraaid naar rechts. Dit mogelijk onder invloed van vermoeidheid en een sterke wind op de kop.
Hierdoor reed de toerleider met zijn wiel tegen het achterwiel van diegene die doordraaide naar rechts. Er was niets meer aan te houden en is een val onvermijdelijk. Dit met de gevolgen zoals beschreven in twee toerverslagen.
Oorzaak.
Dit ongeval is een opsomming van meerdere feiten, kenmerkend aan de wielersport.
- Harde wind, zwaar.
- Te hoge snelheid, onderschatting van eigen kunnen.
- Vermoeidheid, conditie.
- Coördinatie verminderd.
- Fout bij het manoeuvreren, doordraaien zonder commando van de toerleider.
Voorkomen.
Wat zouden we kunnen doen om het risico op zo’n valpartij te kunnen verminderen?
- We zouden een afspraak kunnen maken dat er niet meer wordt gedraaid zonder commando van de toerleider. Wil je snel door draaien dan eerst de toerleider waarschuwen, bv. door een keer te draaien met je hand. Vervolgens geeft de toerleider het commando “Doordraaien”. Hij zal dit niet eerder doen dan wanneer dit kan!
- De grondoorzaak is eigenlijk vermoeidheid.
De toerleider heeft niet altijd direct door dat het achter hem te snel gaat en dat er mensen stuk zitten. Een TL die continue andersom op zijn fiets zit is ook een risico!
De leden in de groep zouden eerder aan moeten geven aan de TL dat het te snel gaat en dat er mensen stuk gaan. 1 km/uur langzamer doet al wonderen! (Moeilijk onderwerp!)
Ten slotte nog iets.
De directe oorzaak van de val is eigenlijk het naast elkaar zitten met de wielen. Te vaak zie ik mensen met het voorwiel rijden tussen of naast de achterwielen van de voorganger. Dit om zo kort mogelijk achter je voorganger te zitten en daardoor zoveel mogelijk uit de wind te fietsen.
Besef echter wel dat dit een zeer linke bezigheid is. Wanneer er geslingerd wordt of een zijdelingse beweging wordt gemaakt dan heb je een val door dat je de snelspanner of de derailleur van je voorganger in je voorwiel hebt. Gevolg, je slaat finaal over de kop als je pech hebt en vallen doe je zeker!
Zeker bij harde wind is dit sterk af te raden en eigenlijk moet je dit helemaal niet doen! Dit is de hoofdoorzaak van valpartijen in het profpeloton die stomweg gebeuren op de rechte weg.
Advies: rij niet constant met je voorwiel tussen of naast achterwielen van je voorganger.
Bij het doordraaien onvermijdelijk maar beperk dit tot het minimum!
Hopelijk heb ik wat stof tot nadenken gegeven.
Denk eens goed na over dit verhaal en reageer evt. hier eens op met tips ed.
Gr.
Henk van Pijkeren.
Dag henk,een ongeluk Is zo gebeurd, ga er vanuit dat niemand het expres doet maar zeker in het begin van het seizoen met in de groep te veel verschil in conditie wordt er onregelmatiger gereden de tourleider moet echt de leiding nemen en een goede antenne ontwikkelen waar in de groep de zwakste schakels zitten,vermoeidheid in combinatie met concentratie is het grootste gevaar .dus tourleiders blijf de regie houden want inspraak onderweg zonder inzicht dan krijg je uitspraken zonder uitzicht.wij houden de moed er in . Gr. Jan bakker.
na zelf jaren als toerleider te hebben fungeerd is mijn ervaring dat bij een sterke tegenwind er snel moet worden gedraaid om deze calamiteiten te voorkomen,doe je nl dit dan blijft iedereen veel langer fris,sommige toerleiders hebben helaas dit nog steeds niet door,een goede toerleider houdt dit strak,gr wim jansen
Zijn de afstanden/tempo in deze tijd niet te ver voor sommige mensen? Bouw conditie op in een mindere groep. of zorg dat de basis conditie voor de groep waar mee je gaat goed is. Alleen jijzelf weet hoe ver je bent. Dat over een waaier rijden ben ik het deels mee eens afgelopen zaterdag bij p2 ging het prima ik denk dat de groep dit zelf moet aanvoelen. En hou elkaar goed in de gaten durf ook voor een ander aan de bel te trekken……
Nog een mogelijke oorzaak: afgelopen zaterdag hadden we een valpartij bij de T3, waarbij twee mannen omvielen. Oorzaak stuur dat uit handen werd geslagen door oneffenheid in het wegdek. Desbetreffende persoon ging onderuit en sleurde iemand anders mee. Eenvoudige remede: hou je stuur goed vast!