- Van: Gerrit Wessels
- Aantal leden: 16
Zoals Joke schetst, ¨de regen klettert naar beneden, maar wij zijn dan al lang en breed weer thuis¨, gaat voor ons vandaag niet op. Zeiknat komen we iets voor 1400 uur Rijssen binnen vanaf Nijverdal, op het tellertje staat dan 155 km. Iets meer dan de 138 km die Gerrit Lohuis (P2A) in gedachten had bij vertrekt en 35 km meer dan het toerschema vermeldt.
We vertrekken met de P2 direct gesplitst vanaf de Sporthal, onze toerleider vandaag is Wim Jansen. Wim probeert zich de diepere geheimen van de GPS-toerleider eigen te maken. Hij legt de lat hoog en rijdt de track van Gerrit Lohuis omgekeerd, dus eerst naar Deventer i.p.v. eerst richting Kampen. Dit om niet te vroeg bij de koffie te zijn in Zalk. Het rijden met een GPS toestel in een groep is wennen, goed inzoomen en anticiperen op het rijden naast de track is wennen, zeker als het tempo relatief hoog is. het levert een paar extra km op, gedurende de ochtend krijgt Wim het uiteindelijk goed in het snotje. De rit over de dijk kost veel kracht, een aantal levert hier zoveel in dat verder op de ochtend (en na de middag) de prijs wordt bepaald, want het tempo blijft aanzienlijk en niet iedereen heeft evenveel km in de benen. Maar goed, we hebben het over de P2-groep, dus presteren zit in onze genen. Na 78 km komen we bij het koffieadres aan in Zalk, de ¨afgesplitsten¨ van de P2 (groep Lohuis) heeft er 62 km opzitten en vraagt hoeveel lekke banden we hebben gehad. Wim besluit om via het Zalkerveer (voet/fietsveer) de IJssel over te steken om zodoende 15 km af te steken. De kastelein weet ons te vertellen dat het veer 3x moet varen om 16 man met fiets over te zetten, er passen er maar 6 op….. Ok, dan rest ons niets anders om via de brug van Kampen de andere oever van de IJssel op te zoeken. We hangen de spullen weer om en zoeken de 100 km grens op, dan blijkt het verschil tussen de leden die in de winter zijn blijven fietsen en spinnen en die zojuist uit de winterslaap zijn ontwaakt, De onderlinge verschillen worden groter, terwijl de gemiddelde snelheid gelijk blijft. Regelmatig klinkt het ¨RUSTIGER¨, een aantal hangt aan het elastiek. De wind komt van alle kanten. Erik ten Bolscher ziet zijn bloedsuiker gehalte onder het minimum zakken en neemt een verstandig besluit, ¨ik laat me ophalen¨, Herbert Markvoort blijft hem gezelschap houden. De ¨oudjes¨ Henk Krukkert, Willy en Dik Bos houden op kop het tempo strak, tja, zeg dat maar eens tegen deze gasten die met gemak gas geven tegen de wind in. Erik Borghuis, die door zijn lengte toch al veel wind vangt, verlaat de groep om een kortere weg naar huis in Nijverdal te rijden. Ronny Klomp vergezeld hem. Op weg naar Nijverdal overweegt Wim na 140 km wel/niet Holterberg, we doen het niet. De regen valt nu met bakken uit het hemeltje, op de parallel weg Nijverdal-Rijssen worden de krachten nog eens gemeten. We passeren rustig rijdend het bordje Rijssen en keuvelen nog wat over deze echte IJsseltocht, te lang, te vroeg in het seizoen en een aantal die het pijpje leeg hebben, maar nuttige kilometers. Wim, bedankt, knap dat je als 60+, de nieuwe manier van fietsen op GPS eigen probeert te maken, komt goed !!
Bedankt Gerrit eerlijkshalve gebiedt mij te zeggen als jij er niet bij was geweest ik wel vaker in de fout was gegaan en we misschien nog wel meer kmters gemaakt hadden,dus dank daarvoor,voor de rest verbaasde het mij dat iedereen er bij bleef ondanks dat de meerderheid zgn niet of weinig getraind had afgelopen winter,dus of dat waar was(is)laat ik in het bekende midden,heerlijk gefietst veel wind,zelfs een buitje en een lekke band brak het moraal niet,na afloop nog ff gebeld naar Erik hoe het met hem was gelukkig stelde hij mij gerust door te zeggen dat alles goed was bedankt iedereen voor het geduld met mij om alles in goede banen te proberen te leiden,Gr. Wim