Van: Gerrit Pluimers


Aantal deelnemers: 13
Vandaag staat de Ijsseltocht weer op het programma. Een fameuze tocht richting de Ijssel, waar de wind altijd vrij spel heeft. Het toerschema vermeldt een afstand van 120 km. Dat zal wat meer worden zoals nog zal blijken.

Bij het vertrek wordt de P2 meteen gesplitst in twee groepen. Ik zit in de groep van toerleider Gerrit Lohuis, die de batterijen van z’n interne Garmin goed opgeladen heeft. Het gaat voornamelijk over binnenwegen richting Nijverdal, Raalte,  Zwolle. De toerleider blijkt routevast, hij heeft de route goed in z’n hoofd zitten, hij heeft geen GPS-nodig. Ik denk zelf dat hij een soort van interne harde schijf heeft, waarop de route gedownload (of is dat ge-upload?) kan worden. En dat dat zo’n TomTom-stemmetje in z’n hoofd dan zegt: “Over 200 m linksaf”. Wel moet hij dan ergens een USB-aansluiting hebben, maar die kan overal zitten. Langs z’n neus weg vertelt Gerrit dat hij vorige week zaterdag in z’n eentje de gehele route heeft voorgereden. Daarbij heeft hij de route natuurljjk op z’n interne harde schijf vastgelegd!

Bij de centrale van Harculo  gaan we verder langs de Ijssel. Over de dijk gaat het richting Zwolle. De wind hebben we nu pal tegen, en vanwege het smalle fietspad kunnen we bijna geen waaier vormen, zodat iedereen eigenlijk in de wind rijdt. Bij Zwolle aangekomen, gaan we onder de nieuwe spoorbrug door, langs het “Engelse werk””.

Bij de brug over de Ijssel is een ‘beslismoment’ ingebouwd: Gerrit laat de karavaan stoppen, en stelt ons voor de keus: willen we hier de brug over (waarmee de lengte van de tocht 120 km wordt, zoals in het toerschema vermeld) of gaan we door tot in Kampen, en gaan voor de 140 km? Iemand roept: “Dit is toch de Ijsseltocht?” Ja dat is het, maar dat geldt voor zowel de korte als de lange versie. Maar zonder verdere discussie wordt hieraan de conclusie verbonden dat we voor de lange afstand gaan.

Zelf had ik op de 120 km gerekend (’s middags nog andere verplichtingen: kleren kopen, maar met een beetje geluk wordt dat dan uitgesteld). Dus verder richting Kampen. Voor Kampen komen we op de dijk de P1 achterop, die over een fiets gebogen staan, waarbij het gehele fietspad in beslag genomen wordt. Later blijkt er iets met lagers aan de hand te zijn in een achterwiel. Bij Kampen gaan we de (nieuwe) brug over, en linksaf richting Hattem, niet te verwarren met Hasselt, zoals een tweede toerleider (met gps)  vorig jaar bijna overkwam. Daarna weer de dijk langs de Ijssel op, nu in tegengestelde richting. De wind hebben we nu mee.

In Zalk is de koffiestop geprogrammeerd. We blijken de eerste groep te zijn. Tijdens de koffie en appelgebak (half warm, half koud) komen ook de P2b en de P1 binnen. Daarna weer de dijk op. We hebben nu de wind grotendeels mee. Bij Wijhe nemen we de pont. Daarna via Wesepe, Heeten en Nieuw-Heeten. Richting Holten.

Bij Holten wil mijn fiets eigenlijk (gewoontegetrouw) linksaf de Motieweg op, maar de berijder wil niet. En de toerleider ook niet. Dus door Holten richting Rijssen. Geheel compleet bereiken we daarna Rijssen.

Een noemenswaardige eindsprint zit er niet meer in.
Als ik de fiets in de garage zet, staat de teller op 143 km (inclusief Enter-Rijssen vv)

Conclusie: toch wel een pittig tochtje!

Maar er wacht mij nog een zwaardere etappe: kleren kopen…….