SRAM eTap
SRAM introduceert de RED eTap. Tap? SRAM heeft al de DoubleTap. Het systeem waarmee je met één shifter schakelt. Campagnolo en Shimano hebben beiden systemen waarbij beide shifters 2 knoppen hebben. Eén om op te schakelen en één voor het afschakelen. Bij ETap is dit anders.
Het systeem is ‘wireless, er zijn geen stroomdraden. Het systeem bestaat uit twee shifters, voor- en achterderailleur inclusief batterijen, ‘blips’ en een oplader. Zowel de shifters als de voorderailleur en de achterderailleur hebben batterijen. Het schakelen gaat anders: met de rechter shifter –er is nog steeds maar één shifter- schakel je af: in de volksmond ‘zwaarder’. Links schakel je lichter –zeg van de 15 naar de 17. En als je beide lepels indrukt schakelt de voorderailleur: van de 34 naar de 50 of van de 50 naar de 34. Er zijn ook nog extra schakelpunten: SRAM noemt deze ‘Blips’. Dat zijn knoppen waarmee je ook kunt schakelen. Deze knoppen zijn wel verbonden via draden –een stekker steek je in de rechter en linker hendel. Deze knoppen werken op dezelfde manier als de hendels. Op zowel de achter- als de voorderailleur zijn minuscule LED lampjes geplaatst: zo kun je zien of het groen, flikkerend groen of rood is. De batterijen van de derailleurs zijn uitwisselbaar; die van de achterderailleur is het meest cruciaal. De achterderailleur kan tot maximaal 28 tanden schakelen, voor van 34 tot 54. De ‘setup’ is vrij eenvoudig. Het systeem is gesloten; de derailleurs en shifters werken alleen met elkaar. Mocht je een ‘crash’ meemaken en je moet de derailleur vervangen: ook die wordt door de shifters ‘herkend’ en naadloos in het systeem opgenomen. En nee, je kunt niet de derailleur van je maatje ‘laten schakelen’…
Info: Red eTap Groep incl shifters, derailleurs, velgremmen, crankstel, BB, cassette, ketting kost € 2691,-. Gewicht: GXP 2096 gram, BB30 1992 gram. Shifters 260 gram, € 540,-. Achterderailleur 240 gram, € 550,-, voorderailleur 180 gram, € 345,- . De Red eTap zal in het voorjaar van 2016 leverbaar zijn. Er zijn plannen om eTap compatible te maken met hydraulische schijfremmen.
Geef een reactie