Bron: Mantel
Toen Shimano vorig jaar met de 11-speed Dura Ace 9000 groep op de markt kwam, leek het slechts een kwestie van tijd totdat de 11-speed technologie zijn weg zou vinden naar de voordeligere Ultegra groepset. Shimano heeft er geen gras over laten groeien en heeft dit voorjaar Ultegra 6800 11-speed gepresenteerd. De nieuwe groep leent veel technologie van zijn duurdere broertje, Dura Ace 9000. Behalve de extra versnelling, beschikt Ultegra 6800 over verbeterde schakelunits, een nieuw voorderailleur, een in-het-oog-springend 4-armig crankstel en krachtigere remklauwen. In deze Shimano Ultegra 6800 review voelen wij de nieuwe groepset uitvoerig aan de tand.
MONTAGE
Zoals Shimano betaamd, is de montage van de onderdelen een fluitje van een cent. Enkel het monteren en het instellen van de voorderailleur vergt enige aandacht. Via het meegeleverde malletje dien je namelijk eerst de kabelgeleiding van de derailleur in te stellen. De 24 mm as van het crankstel is via de Rotor BB30 converter eenvoudig te plaatsen in het gebruikte BB30 frame. Geen gedoe met spacers of ingeperste lager: eenvoudigweg de converter in het frame plaatsen, aan beide kanten aandraaien met een Hollowtech sleutel en klaar is kees.
Het afstellen van de derailleurs is binnen enkele minuten gepiept, zeker als je hier wat ervaring mee hebt. Dankzij het verbeterde trim-mechanisme van het voorderailleur kun je het schakelbereik van de hele cassette gebruiken, zonder dat de ketting hinderlijk tegen de kooi van de voorderailleur schuurt.
De groepset is geen vedergewicht met een totaal gewicht van 2217 gram, bijna 200 gram zwaarder dan de qua prijs vergelijkbare Sram Force groepset. Het iets hogere gewicht draagt wel bij aan het solide gevoel van de onderdelen.
IN DE PRAKTIJK
De afgelopen jaren heb ik altijd met Sram gereden. Het directe schakelgevoel en met name de slanke, ergonomische schakelunits van Sram spraken mij altijd veel meer aan dan de wat lompe Shimano hendels. De kennismaking met de nieuwe Ultegra 6800 schakelunits is echter een aangename verrassing.
De handgreep is volledig nieuw ontworpen waardoor mijn handen zich meteen thuis voelen. De rem- en schakelhendels zijn vanuit alle handposities goed bereikbaar en de vingers vormen zich makkelijk om de greep heen. Het schakelen zelf gaat uiterst soepel: dankzij de nieuwe gecoate bekabeling voel je nauwelijks weerstand. Doordat bij de voorderailleur ook nog eens gebruik is gemaakt van een langere hefboom, lijkt het schakelen van het binnen- naar het buitenblad bijna vanzelf te gaan.
Het soepele schakelen, gecombineerd met een 30% kortere hendel-beweging, geeft soms de illusie dat je elektrisch aan het schakelen bent. Met zó een goede mechanische groep, zou je je zelfs kunnen afvragen waarom je voor elektrisch schakelen zou kiezen…
De achterderailleur is verkrijgbaar met een korte en een lange kooi. De korte kooi kan tot 28t schakelen en de lange kooi gaat tot 32t; ideaal tijdens lange, steile klimmen. Sram bood de 32t optie al enkele jaren aan als alternatief voor een triple, en Shimano slaat dus nu eenzelfde weg in. Op de werking van de achterderailleur is niets aan te merken, elke schakelbeweging is raak, zelfs al je flink aanzet tijdens het schakelen.
Het crankstel is wat mij betreft qua design het juweeltje van de Ultegra 6800 groepset. Het nieuwe Ultegra crank leent het design van duurdere Dura Ace 9000 crankstel. De vier holle armen zorgen volgens Shimano voor een stijver crank bij een lager gewicht. Zowel de compact als de dubbel uitvoering heeft een steek van 110 mm. Dat zorgt er voor dat je heel eenvoudig je crank kunt ombouwen van compact naar dubbel en vice versa. Nieuw is ook de semi-compact uitvoering met 52/36 kettingbladen, wellicht dé ideale verhouding voor het Nederlandse landschap.
Hard gaan op de fiets is leuk, maar uiteindelijk zul je ook af en toe moeten remmen. De Ultegra 6800 remklauwen lenen de dual pivot techniek (twee scharnierpunten) van de Dura Ace 9000 remmen. Dit ontwerp zorgt voor betere modulatie en meer remkracht. Remmen met twee scharnierpunten zijn niet nieuw, maar Shimano heeft het mechanisme wel verbeterd door de scharnierpunten verder uit elkaar te plaatsen. Deze grotere onderlinge afstand zorgt voor een grotere hefboom en daardoor meer remkracht. In de praktijk zorgt dit inderdaad voor veel remvermogen en gemakkelijk te doseren remkracht. De remmen voelen voorspelbaar, wat er voor zorgt dat je vol vertrouwen scherpe bochten kunt aansnijden en precies op tijd de snelheid er uit kan halen.
Voegt het extra kransje op de cassette eigenlijk iets toe? Wat mij betreft wel. De versnellingen lopen geleidelijker op, met name bij de grootste kransjes. Dit maakt het vooral bij klimmen makkelijker om de juiste cadans te vinden. Bovendien gaat het schakelen net wat soepeler, doordat de kransjes net iets dichter op elkaar liggen.
CONCLUSIE
Shimano Ultegra 6800 heeft mij onverwacht teruggebracht in het Shimano kamp: ik ben zo onder de indruk van de groepset geraakt, dat ik hem direct zelf heb aangeschaft. Ultegra 6800 mist wellicht de agressieve styling van Sram en kan zicht qua gewicht ook niet meten met Sram Force, maar de groepset maakt dit ruimschoots goed met perfecte schakelprestaties en uitstekende ergonomie. Shimano heeft wat mij betreft een schot in de roos afgeleverd met Ultegra 6800, met een perfecte balans tussen functionaliteit en kostprijs.
+ Zeer soepele schakelprestaties
+ Goede ergonomie
+ Stijfheid crank
+ Remkracht
+ Universele 110 mm steek maakt wisselen tussen dubbel en compact zeer eenvoudig
+ Prijs/kwaliteit-verhouding
+ Moderne looks
+ 11 speed
– Gewicht
– (Nog) geen triple uitvoering