Bron: Mantel


ONDERHOUD RACEFIETS

Of je nu een mooi weer fietser bent of een coureur die in alle weertypen op pad gaat, iedere racefiets heeft onderhoud nodig. Het onderhoud aan je fiets is erg belangrijk. Het houdt de onderdelen in goede conditie en zorgt ervoor dat de slijtage tot een minimum blijft beperkt. Daarbij zorgt het er ook voor dat de garantie behouden blijft.Wat kun je in de regel zelf om ervoor te zorgen dat je fiets in topconditie blijft?

WASSEN VAN DE FIETS

Er zijn verschillende manieren om je fiets schoon te maken. Is je fiets erg vies (door regen of het fietsen in de herfst of winter) dan kun je het beste je fiets eerst afspuiten met een tuinslang of een mobiele reiniger. Gebruik nooit een hogedrukspuit, je spuit hierbij het vet tussen je lagers weg waardoor de slijtage van je onderdelen versnelt wordt.

SCHOONMAKEN VAN DE FIETS

Fiets je gedurende het seizoen, dan kun je je fiets het beste wassen door middel van een sopje te maken. Een was-handschoen maakt dit erg makkelijk. Het voordeel van het wassen met een handschoen is dat je op je fiets geen krassen krijgt. Op deze wijze kan je beter op bepaalde plekken komen en je ‘voelt’ de fiets beter.

Nadat je de fiets gewassen hebt, droog je de fiets af met een zachte doek. Hierdoor ontstaan er geen lelijke plekken van opgedroogd water op je fiets. Om je fiets nog mooier te laten blinken kan je ook nog gebruikmaken van verschillende poetsmiddelen. Je zorgt er dan tevens voor dat je fiets beter wordt beschermd tegen vuil en het ook gaat weren.

ONDERHOUDEN VAN DE FIETS

Maak de ketting regelmatig schoon met een droge doek, zodat deze weer mooi schoon is. En smeer minimaal om de twee ritten je ketting in met kettingolie. Je hebt hiervoor verschillende smeermiddelen. Voor droog weer heb je Morgan Blue Extra Dry Lube, voor nat weer (ideaal voor het voor- en najaar) heb je Morgan Blue Wet Lube. Alleen de ketting smeren is voldoende, de cassette hoeft niet gesmeerd te worden. WD40, teflon en silliconenspray is niet voldoende weerbestendig om je ketting te smeren.

CONTROLEREN VAN DE FIETS

Controleer je remblokken regelmatig. Zie je de slijtage streepjes niet meer of zijn ze ongelijkmatig afgesleten, ga dan langs de dichtstbijzijnde fietsenspecialist om de remblokken te laten vervangen. Of doe het natuurlijk zelf met behulp van de vele doe-het-zelf filmpjes online.

Raceremmen afstellenRaceremmen afstellen - schuin en versleten

DE JUISTE SPANNING

Controleer regelmatig de bandenspanning. De maximale bandenspanning vind je op de zijkant van de band. In de regel wordt een race band tussen de 7 en 8,5 bar opgepompt. Om de juiste bandenspanning voor je zelf aan te houden kan je 10% van je lichaamsgewicht aanhouden met een max. van 8.5 bar. Je kan dit controleren door middel van een bandenspanningsmeter.ar je kunt natuurlijk ook om de paar ritten je banden oppompen met een goede en degelijke fietspomp met een bandenspanningsmeter op de pomp zelf.

NALOPEN VAN DE FIETS

Loop ook regelmatig alle bouten na. Door het vele fietsen ontstaan er trillingen in je fiets, het is dan ook niet vreemd dat er af en toe wat los gaat zitten. Simpel vastdraaien is dan onvoldoende. Gebruik hiervoor een momentsleutel. Bij alle bouten staat vaak ‘Nm’ met een getal aangegeven. Dit is de kracht waarmee je de bout moet aandraaien.

SMEREN VAN DE FIETS

Mocht je je fiets een grote onderhoudsbeurt willen geven of je nieuwe pedalen / zadelpen wilt monteren gebruik dan ook montagepasta. Door het gebruik van montagepasta kun je alle onderdelen op een later tijdstip ook weer loskrijgen. Ook zorgt de montagepasta ervoor dat er geen vuil tussen de bouten en het frame kan komen. Mocht je dit niet gebruiken dan bestaat de kans dat je fiets kan gaan piepen en knarsen.