Auteur: Gerrit Wessels
Toerleider(s): Eric Harbers
Groep: P2
Strava link:
Aantal KM: 108
Aantal leden: 17
Verslag: Zo voor de paasdagen, is het wel handig om de deze eiwit rijke dagen te compenseren met wat fysieke inspanning. Bij de tegel P2A is het druk, zowiezo liggen de tegels lekker dichtbij elkaar en zie je nauwelijks wie P1, P2A en P2B zijn. Om eerlijk te zijn, dat hele letter genummer is in de praktijk een bestuurlijk ondoorzichtelijk compromis. Volgend jaar wellicht ook een T1A, P2C en een T3A en T3B ???
Waarom niet een P groep, het vlaggeschip, niet groter dan 16 en de rest opdelen in T1 tot T5. Mij maakt het niet uit in welke groep, als het maar past. Voor sommigen is blijkbaar de overstap van P naar T een psychische barrière, alsof er luitjes zijn aan wie de tand des tijds niet heeft geknaagd, werkelijk, aan geen enkel lid ontsnapt de tand des tijds, uiteindelijk belanden we allemaal achter een geel blauwe rollator (waarbij dan ook door een enkeling op weg naar de koffieruimte een half wieltje voorsprong wordt genomen…….)
Vandaag past het prima, we gaan met 16+1 man op pad. Splitsen is niet ter sprake geweest, was achteraf niet verkeerd geweest, want de pittige wind zette toch regelmatig de hele groep over de hele breedte van de weg. Op kop rijdend hoor je met enige regelmaat ¨midden van de weg¨ of soms wanhopig gebrul van achteruit ¨NAAR RECHTS¨ of de omgekeerde variant. Niet altijd ongevaarlijk, een aantal keren moet de hele groep weer snel terug, willen we ontsnappen aan naderende bumpers.
Eric Harbers is onze toerleider, hij heeft de handen vol met een mix van jong en oud en in deze periode liedens die net weer begonnen zijn met wegfietsen en luitjes die de hele winter niet van het zadel zijn geweest. Elke toerleider geeft op zijn eigenwijze aan dat de snelheid te hoog komt te liggen. Eric roept indien nodig: ¨NIET HARDER¨ Niet geheel duidelijk is of nu wordt bedoeld dat de huidige snelheid wel goed is of er juist vaart moet worden geminderd. Een goed verstaander heeft een half woord nodig, telkens wordt het tempo aangepast, het is ook lastig met deze wind een strak tempo te fietsen. Zelf heb ik liever dat een toerleider de maximum snelheid aangeeft, hiermee haal je de koprijders uit hun “gedrag”, ze kijken direct op de teller om te constateren dat ze boven de aangegeven snelheid rijden, met enige trots kan dan vaart geminderd worden….. Blijft lastige materie.
De wind is vandaag ook een lastige, voortdurend oppassen dat je niet tussen de wielen gaat fietsen in de waaiers. Soms een beetje link met een relatief grote groep van 16+1.
Een hele mooie route met een aantal verrassingen door dit prachtige stukje Twente. De route is inmiddels ingepikt en zeker dit jaar een ook in omgekeerde richting een toppertje.
De P staat voor prestatie, haantjesgedrag duikt zo nu en dan op, zeker als een viaduct of welke verhoging dan ook in het wegdek wordt genaderd. Kijken wanneer het breekt en dan gelijk een losse flodder er overheen, zoals ¨Lek ?¨ of het minder verfijnde ¨Verkeerde tegel gekozen ?¨
We dwarrelen via Bornerbroek naar Weerselo en na oneindig veel smalle weggetjes, hier en daar een tractorspoor en zelfs wat onverharde stukken, vallen we neer in de koffiestop. Net goed het zitvlak gepositioneerd, zet de bedienende mooie verschijning een grote glazen viskom op tafel, gevuld met gekleurde hard gekookte eieren, die gaan er gretig bij de mannen in. Vragend om het zout, meent de oude Kienhuis leden te foppen met de peperbus, als hij niet zo smerig had gegrinnikt, was dat gelukt. Het favoriete drankje, warme chocomelk met een toefje slagroom begint in te burgeren, met een colaatje (voor de suikerspiegel) om af te blussen.
Na de pauze min of meer in dezelfde slagorde retour naar Rijssen, hier en daar begint het nog wat meer te kraken bij de mannen die de afgelopen winter wat minder op het zadel hebben gezeten, niet erg, komt vanzelf goed.
Eric, bedankt voor het droge weer, de mooie route, met weggetjes die we zelden of nooit bereden hebben en de bovenal de veilige manier van fietsen, top !
Geef een reactie