Voor de keuze van een klimverzet zijn er een aantal opties. Zo kun je voor een Standaard (2 bladen 53/39), Triple (3 bladen 50/40/30) of Compact (52/34) crankstel kiezen.
SRAM heeft met de WiFLi-techniek ook een optie in handen om de steilste beklimmingen te bedwingen meet een compact. De WiFLi-techniek bestaat uit een cassette met een groter tandwiel (11/32) en een achterderailleur met een langere arm. In combinatie met een compact crankstel levert dit een brede range aan versnellingen op.
Het WiFLi-concept kun je inzetten met een standaard crankstel of een compact model. Kies je voor een compact model in combinatie met een 11-32 cassette dan heb je een erg brede versnellingskeuze. Bij een triple-variant van bijvoorbeeld Shimano is het lichtste verzet 30/27). Het systeem van SRAM komt uit op een verzet (34/32) dat net even lichter is.
Anton, jij behoort tot de betere klimmers.
Maar zoek eens een berg op waar ook jij nauwelijks 8,4 kmh haalt.
Bijv de steilste, verharde klim in Europa: de weg naar het Malga Palazzo over de Via Scanuppia in Besenello, Trento
Met 39×25 fiets je daar met een toerental van minder dan 35 tpm.
Niet heel erg gezond.
Bekijk deze link maar eens.
http://italiaanseracefietsen.wordpress.com/2009/10/11/steilste-klim-in-europa/
Klimmen doe je met 39 x 25 !
Uit mijn ervaring weet ik dat een een paar km echt bergop, vanaf 10% dus een snelheid van ongeveer 6 tot 8 km/h gehaald wordt door gemiddelde tourfietsters. Het klimverzet is daarin niet altijd bepalend. Wel het vermogen wat je kunt wegtrappen. Bekijk deze link maar eens: http://www.mik80.nl/watt.htm
Vorige jaar heb ik met de vlak voor de Craftsbike TransGermany een vermogentest gedaan toen zat ik op 440watt/hr en woog toen slechts 75kg en toch ging het bergop niet makkelijk.!
-Kapot gaan kan altijd en overal en op ieder moment maar dan komt karakter-
34×36 bij 70 tpm = 8,4 kmh
Lopen met de fiets in de hand bergop, zeker boven de 12%, haal je nauwelijks 2 kmh.
Het verschil met lopen schat ik daarom op minstens 6 kmh
Maar ja, het echte verschil?
Ik zou zeggen neem eens de proef.
Henk, wat is dan nog het verschil met lopen ?
En als dat nog niet klein genoeg is.
Praat eens met Wim van de Berg.
Hij rijdt de BITT met een 36 achter.