[one_whole boxed=”true”]

  • Van: Gerrit Wessels
  • Toerleider: Wim Nooteboom
  • Aantal leden: (meer dan genoeg)
  • Aantal km: (net genoeg)

Het hele jaar de MTB nog niet aangeraakt. Het komt er domweg niet van. Rustig 1x in de week op de racefiets, 2x spinningles geven en ¨neem je rust¨; zeggen de oud-gedienden. Dat geloof je dan, maar intussen trapt Henk Krukkert wel 2000 km weg. Maar goed, na de 2 kerstdagen kan het maagdarmkanaal wel een zetje gebruiken. Door omstandigheden (kan de ATB schoenen niet vinden) kom ik exact om 0901 uur bij de Sporthal en kan achteraan sluiten bij een vertrekkende groep. Tussen de MTB’ers zie ik een stel bekende kromme benen, die zie ik wel vaker van achteren als het langdurig bergop gaat, ik zit dus in de groep van Willy. Op kop ontwaar ik Wim Nooteboom, OEI, niet wat ik eigenlijk wilde. Het totale gebrek aan MTB-conditie, het totaal ontbreken van stuurmanskunst en iets te zachte banden, dit wordt een gevecht in de achterhoede. Sinds de MTB-val in 2012, wil ik de pezen in de andere schouder wel heel houden, anders loop je met 2 afgezakte schouders rond. Henig an, dus, elke wortel is er eentje teveel. Wel leuk dat nieuwe stuk MTB-parcours, maar ergens halverwege een mooi stuk rechtuit, zonder leemgaten en het liefst wat asfalt zou de route goed doen. Hoe Wim het voor elkaar krijgt, is mij een raadsel, maar het lijkt een uur te duren voor we bij de de A1 aankomen, dat moet sneller kunnen. Dik Bos heeft de nare eigenschap om telkens bijna boven aan een klimmetje af te stappen, dus kan de hele meute er af, tja, zo moeilijk zijn die hendels toch niet ? Oh ja, Wim, je hoeft echt niet door alle gaten heen. Bij de 2e heide komen we een ATB’er met zijspan tegen, met niemand in het bakje, helemaal goed in zijn hummetje zit hij niet, want hij ik hoor hem bij het passeren voortdurend roepen: ¨tjonge, tjonge, kan dat niet anders¨, geen idee wat er wordt bedoeld. Gelukkig is het draaien en keren door de blub afgelopen bij het passeren van de A1 en krijgen we normale stukken rechtuit. Je kunt er domweg niet omheen, maar er rijdt een vrachtwagenchauffeur in de groep die zich blijkbaar de hele dag ergert aan het sukkeldrafje van zijn medeweggebruikers op de autowegen, want te pas en meestal te onpas komt hij de groep voorbij racen, hij praat daarbij voortdurend in zichzelf of tegen ons, helemaal duidelijk is het niet. Gezien de lichtvoetigheid en snelheid die hij daarbij etaleert, zitten we in zijn terrein.

Dick Markvoort sukkelt met de naweeen van een nekhernia en worstelt zich door de koude wind, Gerrit Tijhof maant de groep zo nu en dan tot een lager tempo, echt helpen doet dat niet altijd, zeker als Gerwin en Robert gas geven. Gerrit Lohuis merkt op dat we op lange stukken rechtuit rijden, want Wessels zit plotseling voorin, klopt, niets fijner dan een stuk rechtuit, wind pal op de kop met als extra handicap een 26 inch, helemaal mooi als het iets omhoog loopt. Volgens Willy is het voor Bernd gevaarlijk in het bos, zulke lange mensen kunnen gemakkelijk als ree worden aangeduid. Bernd beaamd dit volmondig. Over reeen gesproken: Onze chauffeur komt opnieuw voorbij steken, het mulle zand deert hem niet, hij vraagt aan mij of ik het allemaal nog wel lukt. Ik zeg wijselijk niks en beraad mij op een kleine maar gevoelige terechtwijzing.

Waar kun je dat beter doen dan op de Zuurberg ? Het laatste klimmetje van het jaar. Gardus heeft blijkbaar hetzelfde in gedachten, want hij neemt als eerste de bocht en draait het heerlijk aanvoelende asfalt op, de wind in de kont en ik duik direct in Gardus wiel. Het grote blad er op, klein achter, een paar flinke teugen lucht en de hartlongmachine op standje ¨full power afterburner¨. Gardus kijkt achterom, ziet mijn grijnzende dikke kop en zet vol aan. Tjonge dat valt tegen, zonde van alle ingeademde lucht, volstrekt P1 onwaardig, tijdens het passeren zie ik 2 grote verbaasde ogen, als van een ree dat plotseling oog in oog staat met de jager. We halen de trekker over, daarna is het stil op het smalle paadje richting het pittoreske Holten. Evengoed: Gardus bedankt, gasten zoals jij maken het leuk, pak voor 1 maart nog wel wat extra kilometers op de weg en verplaatst je spierkracht van de stembandjes naar beneden.

Bij de Langenberg gaat de kop erwtensoep er prima in, de eerste plannen voor 2015 zijn in de maak. Berend Botje gaat uit varen in september…. tenminste als de kosten te overzien zijn en er voldoende deelname is. Geert Averink komt informeren naar de GPS-regeling, de P1 krijgt er een jonge GPS-toerleider bij !!!

Wilco Dreijerink komt ter sprake, het herstel lijkt ver weg. De eerste revalidatie activiteiten hebben een terugslag gegeven. Op 5 januari gaat een professor er naar kijken, hopelijk komt er daarna wat schot in het herstel.

Jan Bakker heeft nog steeds grote plannen en verbaasd zich over dat er leden zijn die wel 5000 euro voor een fiets uitgeven, omdat die lekker licht is, maar met de Kerstdagen wel 2 kg groeien, volgens Jan doe je dan iets verkeerd,

Organisatie van de Oudejaarstocht: BEDANKT !  (het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend)


Nabrander: de beste TCR tijd in 2014 op het Strava segment van Nijverdal naar Holten (een uitdaging voor de P1 ????)

[/one_whole]