Van: redactie website
Knalhard of wat zachter? Hoe hard moet je je banden oppompen en waar moet je nog meer op letten? We zetten zeven tips voor je banden op een rijtje.
- Een indicatie voor de juiste bandenspanning is 10 procent van je lichaamsgewicht. Weeg je 70 kilogram, dan kies je dus voor 7 bar. Doe 0,5 bar minder in je voorband.
- Check eens of de manometer van je pomp wel klopt. We zien nog wel eens dat die niet altijd betrouwbaar is. Een losse digitale luchtdrukmeter kan je helpen om te zien hoe hard ze daadwerkelijk zijn.
- Als je de versleten achterband tijdig vervangt door de voorband en vóór een nieuw exemplaar monteert, haal je het maximale uit je setje.
- Verwijder steentjes voordat ze zich steeds verder in het loopvlak boren en uiteindelijk de band lek prikken. Laat wat lucht weglopen om beter te
- kunnen zien wat het rubber onderweg verzameld heeft. Met een schroevendraaiertje pulk je de steentjes eruit.
- Is het wegdek erg nat en glad? Kies dan voor een lagere bandenspanning.
- Het loont de moeite om goed de prijzen te vergelijken.
Dag Barry, goede reaktie we leren hoe oud ook nog iedere dag . De invalshoek van wim is vanuit zijn perspectief een goed verstaander heeft maar een half woord hier van toepassing.
Op de eerstvolgende ledenvergadering weer een Comm. Rijker. Groetjes Jan.
Heren,
Het stuk is juist bedoeld om de veiligheid te verhogen! Dit heeft niets met hard rijden of ‘racen’ te maken.
Algemeen gesteld rijden de ’toerders’ met een te lage bandenspanning op de racefiets, met als gevolg minder grip en meer lekke banden… Zelf rijd ik met 8,5 bar op de weg… geen aanrader qua comfort, maar dat vind ik persoonlijk gewoon niet interessant. Voor de gemiddelde renner is een spanning tussen de 7,25 en 8,5 bar ideaal. (dit op basis van 23 mm banden, bij 25 mm banden is de druk 7-8 bar).
Beste Wim en Jan, het feit dat jullie op deze wijze reageren verbaast me gewoon… met jullie ervaring en kennis slaan jullie de plank flink mis. Bijzonder jammer!
Geloof me, een wedstrijdrenner rijdt met heel andere bandenspanningen rond dan de toerder, vooral off-road, waar verrassend genoeg de toerders juist weer met veel te hoge bandenspanningen rondrijden en daarmee de Eigen veiligheid beinvloeden…
Maar ik laat me graag uitnodigen door Jan voor deze nieuwe commissie, want veiligheid is een belangrijk onderwerp!
(ook kan ik me een ledenvergadering herinneren waar op algemene techniek opleiding binnen de club meteen werd geschreeuwd dat het niet om racen gaat… ik wil de ongevalsrapportages van de club graag doornemen of dit allemaal door het ‘racen’ kwam… Juist de basis is van groot belang om de veiligheid te borgen!
met sportieve groet van een toerder en liefhebber-pur-sang van het fietsen,
Barry
Dit is wel erg algemeen gesteld.
10% van je lichaamsgewicht telt alleen bij banden van maximaal 23 mm!
Hoe dikker de band hoe minder spanning en hoe meer comfort terwijl de rolweerstand niet hoger hoeft te zijn.
Ik zou bv. 8,8 bar moeten pompen.
In de 28 mm band mag zelfs helemaal geen 8,8 bar. (Zie instructie van de fabrikant!)
Hier is dan 6,5 bar meer dan voldoende.
Waar hebben wij het over ? We zijn een TOERCLUB, al denken veel leden daar anders over !
Helemaal eens wim, maar er zij leden die het tussen de oren nodig hebben dat ze het max. Er uit halen, er komt in de toekomst nog een Comm. Die deze leden begeleiden .