Afgelopen zaterdag 31 maart, zagen we weer een grote groep staan te wachten op wat gebeuren ging.
Ondanks het koude en winderige weer gingen we met grote groepen op pad, uitgezonderd de P2.
P1 geschat met 27 fietsers
P2 met 5 fietsers!
T1 met 19 fietsers.
T2 met 26 fietsers.
T3 met 13 fietsers.
(2 groepen P1 en T2 die moeten splitsen en 1 groep P2 met te weinig leden…..)
Wat dus opvalt is de P2 à 5 fietsers. We hebben P2 in het leven geroepen omdat de club groeit en er mogelijk behoefte is aan een extra groep, dit mede door de opmerkingen van verschillende fietsers dat je met een 2e groep altijd aan een jojo hangt wat betreft het tempo. Tevens zijn er diverse snelle rijders die mogelijk een tweede P-groep zouden kunnen vullen, ook zouden de snellere fietsers van T2 en T1 kunnen doorschuiven.
De groep P2 is er nu, maar vervolgens zien we dat een toerleider met te weinig leden op pad moet.
Dit is niet leuk voor de TL en ook niet voor de leden die wel meegaan.
Ik denk dat het antwoord bij de leden ligt, als we domweg in de groep blijven fietsen waarin we gewend zijn en er regelmatig een TL met te weinig man op pad moet, dan moeten we ons afvragen of we door moeten gaan met P2. (wordt de P1 of T1 weer groter)
In kleinere groepen rijden is denk ik leuker als splitsen maar het antwoord ligt bij jullie leden. (de enquete in 2010 gaf aan dat meer dan 70% een groep van 14 ideaal vindt…..)
Blijft de situatie zoals nu dat gaan we dit weer bespreken in het TL-overleg in mei met het mogelijke gevolg dat P2 ophoud te bestaan.
Zou jammer zijn bij een groeiende club die wij hebben.
Heren toerleiders:
Wanneer er te weinig fietsers aansluiten op zaterdag is er de mogelijkheid om aan te sluiten bij de eerstvolgende groep, (i.g.v. P2 bij T1) en je koffieadres af te bellen.
Dit conform wat we op het TL-overleg hebben besproken.
Henk van Pijkeren.
Bestuurslid toerzaken.
Beste HTL en toerleiders.
Ik sluit me helemaal aan bij het idee van WD.
Neem dit idee eens serieus mee in jullie komende overleg.
Hey Wout,
lijkt me leuk de Veluwe Heuvelentocht, echter wel wat kort dag en vroeg in het seizoen. Je zou dit soort klassiekers kunnen melden bij de hoofdtoerleider. Misschien moeten we een groep maken die de TCR-Klassiekers rijd, leuk al die nostalgie. Ik zie het al voor me, al die P/T rijders van vroeger (nu inmiddels allemaal 50+) die weer tochten van 200 Km gaan rijden. Moet kunnen, de kinderen zijn nu zelfstandig. We hebben “tied zat”.
Zo dit maakt de tongen los…ik ben nu een aantal jaren lid van TCR , maar wat mij het meest opviel toen ik mij het eerst kwam melden bij die kluwen geel/blauwe massa bij de sporthal, was dat er tot aan het vertrek onduidelijkheid heerste wie nu met wie meeging. Voor nieuwe “instromers” kan dit afschrikken. Ik loop daarom al lange met het volgende idee in mijn hoofd:
Is het een optie om ons voor vertrek eerst te “formeren”, dus na de social talk, na aangeven van de HTL even bij de toerleider van dienst te gaan staan?
Voordeel is dat dan meteen duidelijk is hoeveel mensen er in een groep zitten, een te kleine groep kan eventueel worden opgedeeld. Het splitsen kan meteen geregeld worden, hoeft niet mee onderweg tegebeuren, wat de veiligheid weer ten goede komt. etc. etc.
Voor nieuwkomers is dan ook meteen duidelijk waar de p1, p2 t1 en t2 zich bevinden…
Maar misschien vinden jullie het wel helemaal niks…dat kan ook nog…het is maar een idee
beste mensen. alles gelezen te hebben, het schema van advies snelheden is een prima leidraad, maar gebruik je gezonde verstand. want weer en wind en de omvang van de groep bepalen wat prettig is, in het begin van het seizoen moet ieder voor zich ontdekken wat zijn of haar nivo is, bij twijfel begin bij de T 3 dan ontdekje wat ontspannen tour fietsen is veel fiets plezier. gr. jan bakker
“Het idee voor een P2, stevig tempo, iets boven de T1 en af te leggen afstanden kleiner dan P1”
“Elk lid moet zich wel voordurend afvragen in welke groep hij voor wat betreft het tempo thuishoort”
Wanneer de P1 in de naaste toekomst weer de lange tochten van 150 tot 200 km gaat maken dan selecteert de groep zich vanzelf uit.
ik zou zeggen: geen problemen maken die er niet zijn.
groet’n
wout
ps
over mooie lange tochten gesproken:
komende zaterdag de Veluwe Heuvelentocht vanuit Twello (óók een TCR-Klassieker)
wie gaat ermee???
hahaha,oké gerrit,gr wim
Wim, ik sprint op dit moment een rollatorbezitter er niet eens uit, maar goed als docenten ook al niet meer op het woord geloven kunnen worden, waar gaat dit heen ? E
De feiten spreken voor zich, een te grote P1, voor de oudjes wel handig, zitten ze de hele ochtend uit de wind, worden overmoedig of blazen zich bewust op om de sprint te ontlopen ???
Toeren doe je bij de T1, P rijders klagen niet, die presteren. Tell me. Ik zou nog liever de zaag in het frame zetten dan te vragen of het rustiger kan.
Het zonnetje schijnt, ik ga de hond maar eens uitlaten in het bos, zal ik hem nog een keer vertellen over die laatste keer in de Holterberg dat ik Wim Jansen achter me liet, hij kan het niet vaak genoeg horen, okay, nog 1 keertje dan….
alles van horen zeggen gerrit? wees er zelf bij en oordeel dan,niet op anderen hun mening afgaan,tuurlijk wordt er af en toe geklaagd[hoort er bij]maar diezelfde jongens zijn er de volgende keer gewoon weer bij,en over mijn sprint,ja haha ik was overmoedig,maar verliezen van wedstrijdjongens[25 jaar] is geen schande,verliezen van hans ook niet[60j tegen 45j]wanneer ik in de sprint van jou verlies ga ik mij zorgen maken,trouwens die reactie van jos klopt ook niet helemaal over de hele dag viel alles wel mee had hij zelf ook kunnen concluderen als hij de hele rit had uitgezeten en niet halverwege was afgehaakt,gr wim
Laat ik als toerleider dit jaar bij de P2 ook even duit in het zakje doen. We hebben te maken met een gegroeide vereniging de afgelopen jaren, dit vergt meer toerleiders en die zijn mede dankzij de GPS, zodat toerleider zijn niet meer voorbehouden is aan de padvinders onder ons, uiteindelijk gevonden. Ik heb me juist aangemeld bij de P2 omdat het zo’n mooi initiatief is en goed is voor de veiligheid, daarvoor wil ik mij inzetten. Een vereniging van 50 leden is iets anders dan een vereniging van 300 leden en dat vergt nu eenmaal aanpassingen en wellicht wat strakkere structuren. Afschaffen van de P2 vind ik een slecht idee, wellicht moeten de groepen wat strakker worden ingedeeld in het voorjaar of moeten we als toerleiders eenvoudigweg het ‘hek dichtgooien’ op het moment dat er een onevenwichtige groepsverdeling dreigt te vertrekken.
Dinand, helemaal mee eens. De P1 is niet meer wat het geweest is, Wim Jansen kan al halverwege Holten-Rijssen demareren (tegen de wind in), dus die hebben echt niet harder gereden dan 31, Wim heeft normaal alleen nog lucht voor de laatste 3 meter (als Hans Poortman niet in de buurt is).
Dan klagen ze ook nog eens tegen toerleider Henk Goorman, teken van vermoeidheid.
De T1 hoeft dit jaar niet te splitsen, de P1 wel, lijkt me dudelijk……maak het verhaaltje af en kleur de plaatjes.
Kijk, en dat heb je bij de P2 niet. Geen geklaag richting de toerleider, ook niet als we met 16 man zijn. Toch denk ik dat de P2 wel wat kan worden, vorig jaar hadden we toch meestal zo’n 12-18 deelnemers. Ik zou zeggen, goed promoten en nog even aanzien.
Afgelopen zaterdag met P1 meegeweest tot de pauze in Dalfsen prachtige rit overigens wat mij opviel was dat er veel geklaagd werd ook richting toerleider (volgens mij zijn dat vrijwilligers en daar moet je zuinig op zijn!!) als er even gas gegeven (werd zo gauw je boven de 31 km per uur reed.) Volgens mij weet je van te voren als je met P1 meegaat dat er meestal stevig doorgefietst word dus moet je of niet zeuren als het even iets harder gaat of voor een andere groep kiezen tuurlijk iederéén heeft wel eens een mindere dag maar dat moet je niet laten merken haha
Met vriendelijke groet Jos