Binnenkort zien we de eerste racefietsen met schijfremmen, alvast een mening:
Schijfrem en racefiets, hoe staat het ermee?
Hoe werkt de schijfrem?
Een schijfrem is een remklauw die remt op een schijf die bevestigd is aan de naaf van het wiel. Een schijfrem (disk brake) kan op zowel het voor- als het achterwiel gemonteerd worden. Op een regulier frame kan je niet zomaar schijfremmen monteren, een specifiek frame is vereist. Onder andere op de voorvork is een speciale bevestiging nodig voor de remklauw.
Wat zijn de voordelen van schijfremmen?
Wie wij ook spraken, iedereen was het er over eens. ‘Als je met schijfremmen hebt gereden, wil je nooit meer terug naar velgremmen’. Dit zijn de grote voordelen ten opzichte van velgremmen:
- Afdalen is veiliger.
Met velgremmen wordt de velg langzaam opgewarmd, de kans op een klapband is daarom vele malen groter. Bij schijfremmen wordt de velg niet warm. De kans op een valpartij is dus kleiner dan bij velgremmen. - Wielen kunnen nog lichter gemaakt worden.
Om met velgremmen te kunnen remmen is een loopvlak op de velg vereist. Bij schijfremmen is dit niet het geval. Fabrikanten van wielen hoeven geen rekening te houden met een vlakke velgrand en kunnen zo een optimaal en lichtgewicht wiel ontwikkelen. Als je goed naar een wiel met schijfremmen kijkt, zie je ook dat de velgrand niet recht is, maar iets schuin loopt. Dat is ook de reden dat de meeste wielset met schijfremmen niet geschikt zijn voor velgremmen (V–brakes). - Remmen kost minder kracht, iets waar met name vrouwen voordeel van hebben. Zij hebben over het algemeen kleinere handen en daarmee is de remkracht van schijfremmen beter te doseren.
- Schijfremmen leveren een grotere remkracht, ook bij nat weer.
- Schijfremmen zijn minder gevoelig voor vuil.
- Met schijfremmen ondervind je minder problemen als er een slag in het wiel zit.
Waarom gebruiken we nog geen schijfremmen?
Zoals zo veel vernieuwingen in de wielersport, wordt een trend ingezet vanuit het professionele wielrennen. Aangezien schijfremmen nog verboden zijn door de UCI, zijn schijfremmen niet zo populair bij de toerfietser.
De UCI pleit voor een eerlijke koers. Aangezien nog niet alle fietsenmerken en professionele teams klaar zijn voor schijfremmen, houdt het verbod op schijfremmen nog stand in 2015. De overgang van velgremmen naar schijfremmen heeft grote consequenties voor de koers. Als een renner een nieuw wiel nodig heeft, is het wel handig als de neutrale materiaalwagen ook wielen met schijfremmen bij zich heeft.
De meeste grote fietsenmerken bieden inmiddels fietsen aan met schijfremmen, maar het is nog even wachten voordat schijfremmen het hebben gewonnen van de reguliere velgremmen.
[/one_whole]
Geef een reactie