Elektrische fietsen mogen niet harder dan 25 kilometer per uur. Maar er staan ook e-bikes in de winkel waar je 45 mee kunt rijden. Hoe is dit mogelijk? 

De snelle elektrische fietsen zijn dankzij een maas in de wet op de markt gekomen. Zo’n rappe e-bike ziet er weliswaar uit als een gewone elektrische fiets, maar volgens de papieren is het een snorfiets. En een snorfiets, die volgens de wet maximaal 25 per uur mag, kan gewoon in de fietsenwinkel verkocht worden.
Als je deze snelle e-bike daadwerkelijk als snorfiets zou gebruiken – dus niet zelf meetrappen – gaat hij ook zeker niet harder dan de maximaal toegestane 25 kilometer per uur. Maar als je wel meetrapt kun je 45 per uur halen. Alleen speelt dat zelf meetrappen in de keuring geen enkele rol.  De branche noemt zo’n snelle elektrische fiets, een speed pedelec of zelfs een high speed pedelec.

Mag je er 45 kilometer per uur mee rijden?
De speed pedelec is een snorfiets, zo laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. ‘Dit betekent dat de speed pedelec zich moet houden aan de snelheidsregels die voor snorfietsen gelden’, mailt de persvoorlichter Jules van de Ven naar aanleiding van vragen van de Vogelvrije Fietser. ‘Snorfietsen rijden veelal op het fietspad. Ze moeten zich daar, net als overal, aan de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur houden.’

Kun je een bekeuring krijgen als je 45 per uur rijdt?
Als je 45 kilometer per uur rijdt op een speed pedelec ben je in overtreding. Een agent zou je daarvoor kunnen bekeuren. Binnen de bebouwde kom is 45 kilometer per uur goed voor een boete van ruim 180 euro. Maar zo’n vaart zal het in de praktijk waarschijnlijk niet lopen. Snorscooters kunnen immers ook vaak ongestraft keihard over het fietspad razen met vergelijkbare snelheden.