Auteur: Herman Baan
Toerleider(s): GertJan Gerritsen/Benny Aanstoot
Groep: T2
Strava link:
Aantal KM: 100
Aantal leden: 19

Verslag: Vandaag de laatste zaterdag voor de vakantie om mee te gaan met de TCR. Vrijdagmiddag met Harry overlegd, wat doen we morgen. Mee met de T1 of T2. Voor Harry is het beter om weer rustig te beginnen na wat ongemak.
beslissen doen we direct niet, we kijken wel hoe de omstandigheden dan zijn. Een beetje wind maar voor de rest droog zonnig weer.
Het wordt toch de T2 een rit in tegengestelde richting Dalfsen
Vertrek stipt om 8 uur met 2 dames en 17 “heren”. Via klokkendijk/Schapendijk de weg over langs het Wierdense Westerveen naar Hoge Hexel en dan de Kolonie over naar Marle.
De groep is inmiddels opgesplist en Benny wordt onze hoofdman. Met straffe hand houdt hij de hardrijders aardig in de hand. In de 2e groep blijft het rustig. Men kan op een normale manier met een ieder babbelen.
Als we af en toe onze voorrijders naderen horen we hoe zij daar proberen  elkaar een beetje op te jutten.
De Entersen moeten het lijden lijkt me. Smitgoait heeft na z’n vakantie geinvesteerd in nieuw materiaal en krijgt ook het nodige over zich heen. Johan kennende laat hij dit niet op zich zitten.
Op de Hellendoornseweg veel split op het fietspad dit gaat goed, geen lekke banden.
Hierna krijgen we tot aan Archem veel van het mooie Regge landschap te zien. Heeft een paar euro’s gekost maar meer mooie natuur krijg je ervoor terug met goede fietspaden.
Via Archem-Nieuwebrug en Besthmen weer langs de Beneden Regge komen we in Vilsteren.
Langs mooie zijarmen van de Vecht steken we in de buurtschap Holt de Vecht over. Door het Vechtdal koersen we door oude landschappen over de Oude Oever op naar Dalfsen. Onderweg op het smalle fietspad veel
tegenliggers. Sommige mooi gelijnd en blond en Mark raakt een beetje van streek. He blinks to an lady en stuurt een beetje naar rechts en tuimelt in een droge sloot. De jury leden Geurt en ik fietsen achterin en zijn het al snel eens met een oordeel dat deze val een 6.5 verdiende. Het materiaal overleefd en met een paar pleisters kunnen we naar de koffie.
We drinken 1 kop bij de NS en vertrekken al snel weer. Onderweg zal nog een stop worden gemaakt ?
Denk dat GertJan de schade van de gouden eieren uit Bronkhorst moet composeren. Moet toch ergens vandaan komen toch denk je dan.
Jans zeurt op het perron, waar we bezoek krijgen van Jeroen Krabbe en Daniel Lohues, over de harde wind die er is. Ik antwoord hem wel maar Jans luistert niet als zo vaak.
Johan maakt voor het eerst kennis met een conducteur en geeft deze meneer keurig een hand. Kennen ze in Enter geen mensen die bij de NS werken. Even later komt nog iemand snel aangelopen en Johan maakt een foto.
De heer is zo snel dat een persoonlijk gesprek niet lukt, blijkt een KLM piloot te zijn volgens de deskundigen.
Via Millingen en lange klinkerweg hobbelen we naar Luttenberg. Toch noch over de enige bult vandaag gaan we door tot de Biester in Holten. Hier kunnen we een ijsje eten en naar een verhaaltje van Herman luisteren.
Ik vraag Jans nog naar de Verschrikkelende wind. Nu volgt een conversatie van Jans die ik bijna niet kan volgen.
De wind is verschrikkelijk. Als je werkelijk wist wat de wind is of hem kon zien, val je van schrik om.
Jans en zijn Opa hebben de wind gezien. Jans heeft de verschrikking overleefd. Maar hij blijft er tot nu toe over zwijgen als het graf, de hele ochtendrit na Dalfsen is hij stil. Nu bij de Biester laat hij zich na nogmaals
aandringen overhalen. Hij begint te praten na zijn ijsje en vertelt. Hoe de wind is en er nu uitziet, maar op dat ogenblik rijzen z’n haren ten berge en de mond valt wijd open. Hij is dit keer sprakeloos.
Hij gebaart dat ie alles voor me wil op schrijven, maar papier en pen zijn niet voorhanden. Hij wijst naar zijn rode schoenen en belooft dat we na de vakantie hier meer van horen.
We vertrekken naar huis en komen plm. half een in Rijssen na 100 km op de teller. Een mooie en gezellige rit voor vandaag.
GertJan en Benny bedankt door de hele T2 van vandaag en tot na de vakantie.

Verstuurd: 09-07-2016 21:03