Toerleider: Gerrit Lohuis (2e TL Henk van Pijkeren)
Afstand: 85 km
Aantal: 26
Vandaag de eerste wegtocht van 2019. Geen openingstocht, zoals traditiegetrouw gewoon, de opening is vanaf 2019 verplaatst naar het weekend van de winter-zomertijdwisseling (30 maart). Tot de opening is op zaterdagmorgen de vertrektijd 0900 uur, ook lekker duidelijk.Bij de sporthal staat een grote geelblauwe meute. Bij het naderen van klokslag 9 uur, staan de groepen bij de corresponderende stoeptegel. De T1 en T5 zullen het maximum van 16 niet halen, de overige 3 groepen overduidelijk wel. Wellicht dat het animo in de komende weken wat minder wordt, want gesplitst rijden is niet optimaal. Onveiliger bij oversteken, tempo wisseling tussen de groepen en een grotere kans op een lekke band. Zo stonden net voorbij de TV-toren 26 leden te wachten op het plakken van 1 lekke band. Na de pauze werden de groepen niet gedraaid, zodat de tweede groep voortdurend het tempo moest volgen van de eerste groep. Geen idee hoe dat is bevallen.
De eerste groep heeft als toerleider Gerrit Lohuis, dan weet je 1 ding zeker, Gerrit houdt zichzelf graag uit de wind door de mensen op kop lekker lang te laten zitten. Voor sommigen klinkt het ¨draaien¨ als een verlossing. Nu is het wel zo dat je als koprijder zelf bepaald hoe snel je de benen wilt ronddraaien, ondergetekende had voor de pauze het genoegen om tussen de echtelieden Bakker-Ligtenberg te rijden. Dat betekent veel in de wind zitten en daarbij staat er nauwelijks maat op deze sportievelingen. Gerrit en Henriette hebben beiden het vermogen het praten en fietsen op alle snelheden op hetzelfde hoge niveau te houden, het ene beïnvloed het andere niet.
In de T3 hebben zich een aantal ex-T2 rijders genesteld, zoals een Herman Nijkamp, Dick Markvoort, Gerrit Tijhof, Johan Lubbers. Mannen die het vorig jaar allemaal net iets te stevig vonden, het fietsen verleren deze mannen niet. Het fietst maar door. Dikke 60-tigers (Tijhof tikt zelfs de 70+ aan). Knap.
Gerrit heeft de kantine van de Sporthal in Haarle als koffieadres gekozen. Altijd leuk dat koffie drinken. Weet nu al niet meer waarover de gesprekken gingen. Oh, ja de Dekker brothers worden gemist. Die schijnen vandaag te moeten behangen. Dat wordt toch vreemd gevonden. Wellicht een traditie in huize Dekkers om te behangen op 2 maart als de dag op zaterdag valt. Henk Goorman weet te vertellen dat hij 33 jaar getrouwd is en dat dit op de dag was dat de Elfstedentocht werd georganiseerd. Zo hoor je nog eens wat. Via Luttenberg (Gerrit slaat de Bergweg niet over) komen we met een bochtje bij Hancate uit en rijden via het Wierdenseveld richting Rijssen.
Al met al een mooie tocht in de directe omgeving. Iedereen bleek het tempo goed te kunnen volgen (90% van de tijd reden we iets boven de 30 km/uur), soms de wind op kop in het vlakke kostte wat harken.
Gerrit Lohuis bedankt voor de route en Henk van Pijkeren voor het volgen van de eerste groep (misschien te overwegen om de tweede groep een eigen route te laten rijden naar het zelfde koffieadres ?, dat rijdt een stuk relaxter)
Die 2e groep een andere route te laten fietsen is in mijn ogen helemaal niet nodig. Het ging vanmorgen prima in de 2e goep al werd onze groep wel even op de proef gesteld door de 1e groep. Het grote blad moest even bijgeschakeld worden maar dat was geen enkel probleem. Ik denk dat we ten 1e moeten zorgen dat we van deze samengestelde groep een eenheid moeten smeden en dat bereiken we niet door twee groepen apart te laten fietsen, hetzij dat we weer een T3a en T3b willen formeren.
Eén T3 dat moet het doel zijn! En dat kan best want dit lijkt mij verder wel een homogene groep die allemaal ongeveer even snel rijden. Ik ben na vanmorgen hierover wel optimistisch!
Gr. Henk
Henk, (verwachtte ook wel een reactie van onze HTL…..), Daarom een toelichting met historisch perspectief en verdieping, Vanmorgen ging het blijkbaar prima, maar wat heeft het verleden ons geleerd ? Tijdens het gespltiste rijden is er geen contact tussen de groepen (dus eenheid smeden ?). We hebben jaren terug vastgesteld dat gesplitst rijden niet ideaal is, nu doen we dat toch opnieuw, blijkbaar leren we niet van opgedane ervaringen. Ik kan me nog een enquête herinneren dat het gesplitste rijden massaal werd afgewezen. Wat gebeurt er als er in de tweede groep een lekke band is (of valpartij) en de eerste groep is net de bocht om ?) Kan me nog wel racepartijen herinneren uit het gesplitste verleden (of een 2e groep die in delen overstak en de eerste groep dacht dat we compleet waren) We zijn de 2e groep ook wel eens kwijt geweest….. Gerrit Lohuis kreeg vanmorgen pijn in zijn nek van het achteromkijken na elke oversteek van een drukke weg. Ook kan in de voorste groep geen rekening gehouden worden met ¨mindere goden¨ in groep 2. Als in groep 1 het tempo tijdelijk omhoog gaat en in groep 2 naar beneden, dan krijg je een leuk jojo effect. Ook niet altijd veilig, het komt voor dat de groepen met 50m tussenruimte rijden, bijvoorbeeld na een oversteek, achter op komende autoś zien 2 groepen die gepasseerd moet worden. Zeker op een drukke weg met tegenliggers is dit niet veilig. Daarbij, je kunt (volgens mij) niet 1 groep smeden uit 26 leden met een maximaal van 16. Het blijven 2 groepen, de samenstelling kan telkens anders zijn. Niks mis mee. Als 1 groep vertrekken, daarna de handel door midden en iedere groep op zich naar hetzelfde koffieadres, vond ik wel een goed voorstel tijdens de laatste toerleidersvergadering. Trouwens er was niets mis met P2A en P2B, was een rare combinatie, maar werkte prima. Daarna gingen we naar 6 groepen, nu weer naar 5 (en gesplitst….)