Naam toertocht: IJsseltocht

Datum: 10-04-2016

Auteur: Henk Kastenberg
Toerleider(s): Herman Baan
Groep: T3
Strava link:
Aantal KM: 85
Aantal leden: 15

Verslag: Peter stond deze zaterdagmorgen iedereen die met T3 wilde fietsen op te wachten. Toen we, na uitvoerige instructie over de veiligheidsregels, vertrokken telde ik 14 deelnemers. Toen ik buiten Rijssen nog eens telde, kwam ik op 15 uit. Een ongekend aantal voor T3. Vandaag naar de IJssel onder leiding van Herman Baan. Dan denk je, dat het richting Achterhoek gaat, maar nee, wij reden Rijssen uit naar de Holterberg. Over de berg richting Heeten en vervolgens het vlakke weideland in. Het windje schuin van achteren, mooie korte beurten aan de kop, we schoten mirakels op. We reden om  Heeten, staken het Overijsselse kanaal over en koersten richting Broekland. We lieten Wesepe letterlijk links liggen. We joegen een haas uit het leger en scherpe ogen in onze groep zagen op vijftig meter dat het geen rammelaar was. Het was heerlijk rustig op de wegen, die Herman ons liet nemen, maar kregen we te maken met tegemoet komend verkeer, dan werd er met een veel te hoge snelheid gereden. Voor de overweg bij Den Nul wees Wim mij op een ooievaar, die op een overweg overspanning stond. Dat bleek in deze omgeving, zo dicht bij de IJssel, geen zeldzaamheid te zijn. Herman bracht ons naar de steenfabriek Fortmond.  Hier staan de historische resten van een oud IJssel tichelwerk die op de nationale cultuurmonumentenlijst staat. Ik was zelf in de veronderstelling dat hier een fort was geweest, behorend bij de vroegere IJssellinie , dat blijkt niet het geval te zijn. Ik heb in het weekeinde heel veel uitgeplozen maar kwam geen fort tegen. Wel hele leuke verhalen over het pontje waarmee je per fiets en te voet kunt oversteken naar Veessen. Het Kozakkenveer vernoemd naar de Kozakken, die hier de IJssel overstaken om ons van de Franse bezetting rond 1813 te bevrijden. Het pontje heeft jaren dienstgedaan om arbeiders voor het tichelwerk van Gelderland naar Overijssel te brengen. Nu kun je hier in de zomermaanden de IJssel oversteken.  Nadat we het bord van natuurmonumenten gelezen hadden reden we naar ons Koffie adres. We namen de nieuw aangelegde Juttengatbrug, die is gebouwd over een geul, die is aangelegd als een hoogwatergeul. De brug moet bestand zijn tegen hoogwater en ijsgang. Herman bracht ons naar het infocentrum Den Nul. Ook bij T3 treffen we mensen aan die op stand willen zitten en dat konden ze hier. In heerlijke kuipstoeltjes zaten ze voor het raam met een prachtig uitzicht op een plas water en een ooievaarsnest, waar de ouden druk in de weer waren, achter de koffie. Onze tourleider had de grootste moeite om de manschappen en twee vrouwen weer op de fiets te krijgen. De terugreis was met de wind schuin tegen. De snelheid moest iets worden aangepast om T3 bij elkaar te houden. We fietsten nu onder Wesepe langs op weg naar Okkenbroek. Daar reed Jan Bakker lek. De voorband werd snel gerepareerd. Smitgoat gebruikte een fietspomp die veel weghad van een jachtgeweer. Nu begreep ik ook waarom die haas zo snel het hazenpad koos. Zonder verdere problemen ging het naar Dijkerhoek. De snelheid liep op, we roken de stal. Met ruim 85 km op de teller mocht ik mijn fiets weer de nodige rust geven. Met dank aan de tourleider voor deze mooie tocht.

Verstuurd: 10-04-2016 22:59