Tourclubkleding en sponsoring.
Zoals iedereen weet is het dragen van een tourclubshirt of – jasje tijdens officiële clubritten verplicht. Op deze kleding ontbreekt iedere vorm van sponsoring. Deze situatie zal de komende tijd niet veranderen. Voor de fietsbroeken is er een andere situatie. De club voorziet in prima fietsbroeken, maar er is geen draagplicht. Dit betekent dat velen tijdens clubritten fietsen in een broek van de club, maar er wordt ook gefietst in eigen ( al dan niet gesponsorde) fietsbroeken. Individuele voorkeur speelt hierbij een grote rol. Ook deze situatie zal voorlopig niet wijzigen.
Sinds kort heeft Tourclub Rijssen een overeenkomst gesloten met het bedrijf Joh. Slooijer – Keukens en kasten. Hierdoor ontstaat de gelegenheid voor onze leden, om voor een zeer aantrekkelijke prijs een hoogwaardige (gesponsorde) fietsbroek te kopen. Deze broek zal neutraal van uitvoering zijn en aansluiten bij TCR kleding, zowel als overige kleding. Ook de gangbare clubbroeken blijven leverbaar. Wat betreft draagplicht verandert er niets. Wel heeft het bestuur de intentie uitgesproken het dragen van clubbroeken en de nieuw gesponsorde broeken te bevorderen.
Door dit alles ontstaat er een win-win-win situatie: de leden kunnen tegen een lage prijs een prima fietsbroek aanschaffen, de clubkas wordt enigszins versterkt en de sponsor zal er meer naamsbekendheid door krijgen. We hopen alles aan het begin van het zomerseizoen afgerond te hebben. Wat betreft de gang van zaken (prijs, passen, bestellen) worden jullie op de hoogte gehouden!
De kleuren van het clubshirt zijn indertijd afgeleid van het wapen van Rijssen
Het TCR tenue in zijn huidige vorm stamt uit 2007. . Naar mijn idee is een kwalitatief hoogstaand shirt wat mooi is door zijn eenvoud te verkiezen boven elke vorm van sponsoring op shirt of broek. Als lid van TCR wil ik laten zien dat ik lid ben van die club en hoef niet zo nodig reclame te maken voor een bedrijf waar ik niets mee heb. De clubkas heeft het niet nodig en de meeste kosten zitten niet in de kleding maar in de fiets en de slijtage. De combinatie blauw met geel is uniek voor TCR en je ziet het zelden. Wel zie ik tourclubs met shirts die vol geplakt zijn met een scala van namen.
Dat sommigen menen dat sponsoring van deze tijd is, en daarom een must, lijkt me een rare constatering. De enige reden dat er sponsoring is aangebracht is een commerciële en geen esthetische. Het FC Barcelona shirt zonder sponsornaam was zoveel mooier dan het huidige met de dikke letters RAKUTEN. De clubkas heeft het niet nodig en met een scherpe inkoper kan op de kleding voldoende korting gekregen worden.
Mijn idee, pas het huidige design zo aan dat een nieuw eigentijds design ingepast kan worden zonder dat er sprake gaat worden van een afdraagtermijn of een draagplicht. Als oud-voorzitter weet ik hoe lastig het was om de club van het gele shirt in het huidige te krijgen. Veel gedoe, waarbij het bestuur van 2 kanten onder druk werd gezet. Het leidde op de ledenvergadering van 2009 zelfs tot de ¨motie Kienhuis, Dat het huidige shirt aanpassing verdiend qua styling, is duidelijk.
Ik ben er voor om eens te veranderen van layout,het kan verfrissend werken ook ben ik verrast met de meedeling dat mede door de aankoop van een fietsbroek met sponsoring van een nieuwe sponsor dit de kas ten goede komt,mijns inziens is dit verkapte sponsoring dit omdat de tcr daar op tegen is,een aantal jaren geleden kwam ik met het voorstel om voor betere kwaliteit shirts en broeken te zorgen(zonder reclame)dit voor zeer scherpe prijzen (goedkoper dan heden) maar men had daar geen interesse in,een uitleg waarom niet heb ik nooit gekregen,wel jammer want dit kan de club euro’s besparen
Eens en oneens met de reaguurders hieronder.
Ja, het huidige clubtenue van TCR mag hoognodig onder de loep genomen worden. Niet alleen stamt het design ervan nog uit de tijd dat Joop Zoetemelk z’n hoogtijdagen beleefde, ook de qua kleuren en stoffen loopt het achter de feiten aan.
Met name de afgelopen jaren heeft de fietsbranche zich enorm ontwikkeld, en daarmee ook de benodigde kledij. Ironisch gezien is een toefje nostalgie juist trending, waardoor het vervlogen tenue van Zoetemelk – qua kleurstelling – zowaar weer hip en modern wordt bevonden. Oftewel, weg met die drukdoenerij op shirts en broeken. Denk de sponsoren op de kleding van de profrenners voor ’t gemak maar eens weg en het bewijs heb je voor ogen.
Subtiliteit en elegantie is wat heerst en zal, denk ik, meer zoden aan de dijk zetten wil TCR voor professioneel en uniform gezien blijven worden. De confectie-industrie denkt daarin maar wat graag mee. Vooruitsrevende merken als Rapha, Assos en La Passione weten dit al langer, en zelfs van nature vrij conservatieve merken als Rogelli en Agu volgen nu.
Sport kan niet zonder sponsoren inderdaad. Maar veronderstellen dat dit ook op het regionale niveau van de TCR Rijssen aan de orde is, is achterhaald. Vergeet niet dat mensen meer en meer informatie-moe worden. De marketingbureaus kampen daar al jaren mee en zoeken naarstig naar oplossingen. ‘On demand’ is het heden en de toekomst. Men wil zelf bepalen wat men ziet en leest en wil opslaan; niet wat een ander ons opdringt. Immuniteit voor propagerende reclame is een nachtmerrie voor adverteerders en sponsoren, het soort waartoe kledingreclame zonder enige boodschap of verhaal behoort. Daarbij, hoeveel bedrijven sponsoren de TCR nu uit het willen genereren van meer naamsbekendheid? Doet het gros dat niet vooral uit liefde voor de club en de fietssport? Zo ja, waarom het clubtenue dan ‘vervuilen’ met opsmuk in alle kleuren van de regenboog?
Ben het zodoende met Jan Bakker eens dat de TCR kledij vrij moeten blijven van sponsoring. Echter niet langer uit de historische gedachte, maar vanuit de moderne gedachte. Gisteren tijdens de WAM – waarbij het pluimage deelnemers demografisch lekker divers was – viel op dat andere clubs daarin een stuk moderner denken. Ook wat betreft mode en niet te vergeten een beter verdeelde aandacht voor zowel wielrenners als mountainbikers. Want wat dat betreft laat de huidige clubkleding van TCR eveneens te wensen over, maar dit terzijde.
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat we als club op pad gaan in de meest wonderlijke en vloekende combinaties. Dat is echt in geen enkele sport zo en doet mijns inziens afbreuk aan de uitstraling van de club. Onze koersbroeken zijn momenteel uitstekend van kwaliteit en als het echt niet gaat dan zet je of laat je er een andere zeem in zetten. Verder met Frank eens dat we qua design na 40 jaar wel een keer aan een iets frissers toezijn.
Wat reclame betreft ben ik het niet eens met Jan Bakker. Misschien was dit 40 jaar geleden ook anders, maar sport en sponsoring horen bij elkaar. Dat je als toerclub niet elk jaar nieuwe kleding aanschaft snap ik, maar als je met sponsoren overeenkomsten sluit voor zeg een jaar of vijf, dan ben je eens in de 5 jaar aan nieuwe kleding toe en heb je de kans de omtwikkelingen in kleding te volgen en qua uitstraling als club fris en bij de tijd te blijven. Echt niet gek dat veel fietsclubs dit zo doen. Jan, de combinaties waarin wij op pad gaan, s dat dan niet de wildgroei waartoe achterhaald beleid toe leidt?
Ik vind dat we wel eens wat meer met de tijd mee mogen gaan. Bij voetbal is het immers gemeengoed dat alle elftallen reclame dragen. Getuige ook de eerder verschafte fietsbroek met reclame van Bloemendal maar daarnaast ook initiatieven binnen de tourclub waar leden eigen initiatieven hebben ontplooit en in erg mooie fietskleding met reclame rondrijden .Wellicht wordt het na 40 jaar eens tijd om sowieso het tenue eens onder de loep te nemen.
De tekst tourclubshirt zal voorlopig niet wijzigen maakt me wat ongerust. We hebben vanaf de oprichting van de club bijna 40 jaar geleden vastgehouden aan geen Reklame van bedrijven op ons Tenu toe te laten, eenheid in tenu geeft een prof .en verzorgde uitstraling. Ik zou het zeer verstandig vinden om dat ook zo te houden. Immers een korting op fietskleding is wel zeer in de marge qau investering t.o.v. de fiets. Voorbeelden te over in onze regio en daar buiten dat het heel snel tot wildgroei gaat leiden.