• Van: Geurt Leppink
  • Kilometers: 140

Woensdag 29 april.
Om weer wat vaker een lange(re) tocht te maken had ik me voorgenomen mee te gaan met Peter Kamans. Het is kil en winderig. Niet direct uitdagend. Maar eenmaal A gezegd dan ook B. Om tien voor negen gearriveerd bij de sporthal. Een verlaten parkeerterrein. Heb ik me vergist in de tijd? Maar nee, Peter komt aanfietsen. We praten even over een mogelijke deelname. Meestal, zo geeft Peter aan, “zijn er tenminste wel acht deelnemers. We zijn al eens met 23 rijders op pad gegaan”. Daar lijkt geen sprake van te zijn want om vijf voor negen stonden we met z’n vieren. Naast Peter en ondergetekende waren Gerard Huzen en Harry Thijssen erbij gekomen. En daar bleef het bij. Een dieptepunt in de belangstelling.
Erg gelukkig was ik er niet mee, want dit betekende erg veel op kop fietsen, maar zoals gezegd a en b. Het eerste uur, met de wind dwars op, richting Deventer, Twello, De Vecht konden we een redelijke snelheid aanhouden. Volgens Gerard zaten we op de 29. Ook het vervolg ging redelijk voorspoedig alhoewel we merkten dat de wind wat was gaan aantrekken. Door het prachtige natuurgebied op de Veluwe hadden we wat minder last van de wind. Na een kleine 70 km. bereikten we Vierhouten waar we op een bekend adres koffie hebben gedronken. Na de koffie het eerste stuk over de Veluwe terug. Daarna via Emst, Nijbroek en Terwolde weer richting Deventer. En toen begon op de dijk langs de IJssel het slechtste stuk. Pal tegen de harde wind in richting het Fiets-Voetveer Gorssel-Wilp. Door supersnel te wisselen konden we er nog een klein beetje de vaart erin houden. Maar ik hoorde wel, toen we eindelijk op het pontje zaten< iemand zeggen:  “het liefst was ik in het gras gaan liggen en me op laten halen”. Einde citaat.
Maar eenmaal Gorssel gepasseerd kregen we de wind van achteren en konden we weer op adem komen. Na een korte tussenstop in Holten voor het nuttigen van een versnapering waren we om goed half drie terug in Rijssen. Een door Peter mooi uitgezette tocht, die navolging verdient om gereden te worden. Maar dan wel met minder wind en een paar mensen meer.

Peter bedankt.