Van: Gerrit Wessels
Na 3 weken vakantie met vriend Berend is het tijd voor een vlakke rit. 90 km op het Toerschema met Rene Lammertink als Toerleider.
Mijn wantrouwen over de betrouwbaarheid van de 90 km wordt flink aangewakkerd als Rene aangeeft in zijn Garmin de track van Wim Nooteboom te hebben geladen, dus dit wordt zeker meer dan 100 km.
De route (lees track) is nagenoeg perfect, Wim van den Berg “mostert”, dat in zijn gebied wordt gepionierd, maar tja, het monopolie van mooie routes zit tegenwoordig in een klein apparaatje.
Een geladen gps-track (ook wel spoor genoemd) heeft als nadeel dat je in het scherm geen navigatieaanwijzingen te zien krijgt. Een geladen gps-route laat keurig witte afslagpijlen zien en waarschuwt voor de bocht met pieptonen. Aangezien Rene op een track rijdt, mist hij een enkele afslag, moet dan nerveus met zijn neus op het scherm snel uitzoomen om weer op de track te komen. Al met al gaat het prima en bewijst Rene dat je volledig onvoorbereid een mooie tocht kunt aanbieden.
Willy verteld. dat Henk Krukkert met zijn gezondheid “aan het knooien” is, we gaan binnenkort maar eens langs, Henk, alvast beterschap !!!
Henriette laat weten, dat als je veel praat, je geen commentaar van anderen krijgt. Het verdere gesprek met haar gaat over het verschil tussen mannen en vrouwen. Henriette geeft haar visie als 42-jarige, wij mannen weten hoe de kachels dan branden, we worden het niet eens. Henriette rijdt wel als een vent, tjonge waar haalt ze het vandaan ? Op de Hooidijk rijdt ze flink doorpratend op kop met Wim Jansen, die zet noodgedwongen de stembanden wel op stand-by.
Tijdens de koffie in De Lutte komen de eerste bitterballen voorbij, heerlijk. We zitten relaxt buiten, trappen na 2 bakken de bikes weer aan en gaan met een stuk hoger gemiddelde en met de wind tegen……!!! richting Enter. Rene hoor ik voortdurend “iets heniger”, “niet versnellen”, “het mag wat rustiger” roepen. Wellicht was 90 km voldoende geweest voor onze toerleider, want zo hard gaat het echt niet.
Een eindje voor Enter vindt Jan Heering het tempo blijkbaar te laag en voert de snelheid op, Rene horen we niet (Jan komt uit Enter…..) Met zijn 67 jaar is Jan niet te achterhalen. Zo zie je maar dat oud-11-steden-wedstrijdrijders het toerfietsen maar bijzaak vinden. (trouwens TCR-lid Dik Bos heeft ook 3x een Elfstedenkruisje aan de muur hangen).
Bij het Zumpke komen opnieuw de bitterballen voorbij, prima geregeld. In Enter is het altijd gezellig, “fijne leu, altied plezeerig” Na de dorst gelest te hebben gaan we via de Witmoesdijk naar de stad. Het enige stuk slecht wegdek deze morgen (de Dorpstraat) nemen we voor lief. Wat zou Wierden vragen voor dit mooie dorp ?
Rene, bedankt, gezellige tocht en hopelijk ben je niet schor,
Ik ben dan ook geen toerleider,en niet zo’n grote mond ronny als je minder praat kom je misschien ook beter door de holterberg hahaha
Hey Jansen.
Ja zo kan ik het ook als je steeds het zelfde rondje rijd en niks anders weet dan de Holterberg. Kan ik het ook wel uit men hoofd 😉
Gr ronny
Toch nog even een algemene opmerking over de normale p2 snelheid wat de TL aangeeft. Op de site staan deze snelheden die gelden als kruissnelheid:
Kruissnelheden TCR: Identiteit:
P1 snelheid: 33 – 35 km/u Een groep die zeker na de pauze erg hard rijdt.
P2 snelheid: 31 – 33 km/u Een groep die goed doorfietst, liefst met een behoorlijk tempo.
T1 snelheid: 30 – 32 km/u Een goede toergroep bijna gelijk aan P2.
Na de pauze hebben wij eigenlijk niet langzamer meer gereden dan 36, meestal ging de snelheid naar 37 a 38 met uitschieters naar 39, 40, waana het henig an klonk van de TL , met een licht briesje tegen. Voor de pauze was het 33-35
Ik heb lekker gefietst met deze snelheden maar het strookt niet met de vermelde typering van de groepen.
Ofwel er wordt te hard gefietst of de typering klopt niet meer => dient aangepast te worden.
tracks, basecamp, mapsource, tjonge wat een gedoe,ben blij dat we ook nog toerleiders hebben die de zaak goed voor elkaar hebben en zonder ik herhaal zonder dat moderne gedoe hun route perfect voor elkaar hebben.en nog wel uit het blote hoofd oude generatie of niet,het rijdt in ieder geval perfect,gr wim
Dat kan inderdaad. Wel blijft het zo dat een gemaakte route in Basecamp of Mapsource zich anders kan gedragen in je Garmin. Een mogelijkheid is om de route als die overgezet is naar de Garmin vooraf na te lopen door gebruik te maken van de optie “Actieve route”, met deze optie krijg je het afslagen overzicht in je scherm en zie je bv niet geplande U-bochten of verharde wegen, Een verharde weg wordt door sommige profielen wel gebruikt om toerfietsers over heen te navigeren, maar daar wil je met je 23 mm bandjes liever niet overheen.
vraagje voor mezelf: Je kunt toch ook eerst je track weer omzetten naar een route (in basecamp)? zodat je wel afslagbegeleiding krijgt?
Rene, toch fantastisch die Enternaren, ze demarreren om voor de toerleider een pils klaar te zetten, waar vindt je dat nog ?
Het omrijden is geen punt, inherent aan het rijden over tracks, mijn uitleg is ook bedoeld om de lezers te informeren dat een TL plotseling druk kan zijn met zijn Garmin. Zeker nu we vaker zonder voorrrijden op tracks gaan rijden. Voorrijden is ook niet direct meer nodig. Vandaar ook de uitleg over tracks en routes.
Tijdens de lange tocht naar Oostenrijk dwaalden we ook soms van de gps-route af. Als TL ben je dan best wel even druk om weer op de route te komen. Met name het tempo van de groep kan je parten spelen in de bebouwde kom. De mensen op kop wachten op aanwijzingen. Mijn oplossing was “de halve draai”. De fietser voor mij, gaat dan achter me rijden en ik zit dan als toerleider op kop tot we weer op de track zaten. De fietser links op kop, blijft dus zitten. Je kunt dan het tempo even laten zakken, rustig om je heen kijken en de groep begrijpt dat je druk aan het werk bent. Wellicht iets voor de komende TL vergadering
Voor mij was je zaterdag de allerbeste onvoorbereide toerleider van de dag !!!
Gerrit, bedankt voor je verslagje. Toch zijn er een aantal dingen die niet helemaal kloppen. Op 2 puntjes met hooguit enkele honderden meters omrijden iets missen is toch niet gek met een totaal onvoorbereide route. Dat henig an was wel goed want volgens mij hadden we op de Bornerbroekse brug een groot deel van de groep ‘der duur’ toen je daar zelf even gas gaf. Verder was het volgens mij uiteinddelijk een redelijk normaal P2 tempo, maar wat is ondertussen nog normaal bij TCR als ik zie hoe er ook in de T-groepen wordt gereden…Wat Jan Heering betreft was dat helemaal met de toerleider overlegd. Hij kwam langs zijn huis en wilde zich even omkleden en had hem beloofd alvast een pilsje klaar te zullen zetten. Dan wil Jan wel even gas geven..Alles was kits dus en ook de toerleider vond het heel gezellig met een hele mooie groep van 19 mensen. Bedank allemaal!